onsdag den 21. august 2013

Køb smart - brug snart




Da jeg igår stod foran køledisken i min lokale Fakta fik jeg øje på dette klistermærke med teksten "Køb smart – brug snart".

Under mottoet indledte Fakta for nylig et flere årigt projekt, der skal nedbringe det daglige madspild fra kædens 420 butikker med 10 % om året.

For at mindske madspildet har kæden udvalgt tre midler til at reducere mængden af madvarer, der skal kasseres, fordi de er blevet for gamle:

1. Varer, der nærmer sig udløbsdatoen, sættes ned til halv pris og mærkes med klistermærket ”køb smart – brug snart”.

2. Fødevarer vil ikke blive solgt med mængderabat.

3. Fakta gennemfører to interne konkurrencer mellem butikkerne, hvor en butik bl.a. kan vinde for at have bidraget med den bedste idé til at reducere madspild.

Forleden viste det sig, at forbrugerne har taget rigtig godt imod Faktas initiativ. Det er nemlig på få måneder lykkedes Fakta, at få nedbragt kædens madspild med 25 %.


Fakta er dog langt fra den eneste supermarkedskæde, der har taget kampen op mod madspild.

REMA 1000 har bl.a. afskaffet flerstykstilbud, da det er en af de helt store syndere når det gælder madspild. Hvem har ikke prøvet at være ude at købe ind og blive mødt af det fristende tilbud køb tre betal for 2. - Du skulle egentlig kun bruge et broccolihoved, men ved at købe tre får du en tiltalende mængderabat. Så du køber tre styks og efter nogle dage har du brugt det ene, de to andre ligger stadig i køleskabet og du er efterhånden ved at være lidt træt af, at skulle spise broccoli for tredje dag i træk og tilsidst ender det ene broccolihoved i skraldespanden.

Derudover har REMA 1000 skabt et nyt system for madvarer, der er ved at nå sidste holdbarhedsdato. Gennem tydeligere skiltning og særlige mærkater skal forbrugerne guides til at reducere mængden
af mad, der smides ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...