torsdag den 8. maj 2014

Mad Er Meningen

I går fandt landets største fødevaredebat sted, og jeg var så heldig at være med! Det var en dag fyldt med nye input, spændende facts og inspirerende debatoplæg. 

Under overskriften Mad Er Meningen var over 300 aktører indenfor madområdet, indbudt til at diskutere hvad der er god mad og hvad der er dårlig mad, samt være med til at formulere et madmanifest for fremtidens Coop-butikker.


I løbet af dagen var der debatoplæg af:
  • Adm. Direktør i Coop Peter Høgsted
  • Direktøren for Coops ansvarlighedsafdeling Anna Lise Mortensen
  • Miljøminister Kirsten Brosbøl
  • Direktøren af Landbrug & Fødevarer Susie Stærk Ekstrand
  • Direktøren af Dyrernes Beskyttelse Britta Riis
  • Fødevareminister Dan Jørgensen
  • Sundhedsformidler Christian Bitz
  • Samfundsforsker Johannes Andersen
  • Direktøren af Kostkompagniet og stifter af Præstø Madmarked Birgitte Escherich
Alle debattørerne var blevet bedt om, at medbringe 3 gode og 3 dårlige fødevarer. I den forbindelse havde to af debattørerne medbragt en flæskesteg: Susie Stærk Ekstrand fra Landbrug & Fødevarer brugte flæskestegen som et eksempel på en god vare pga. effektiv produktion og eksport mens Britta Riis fra Dyrenes Beskyttelse brugte flæskestegen som et eksempel på en dårlig vare grundet halekuperinger og dårlig dyrevelfærd.

Herudover var et af dagens formål, at diskutere de 13 agendaer, som tilsammen skal udgøre Coops nye madmanifest. Agendaerne er baseret på forbrugernes ønsker til dagligvarehandlen.

Coops Madmanifest
  1. Vi vil kunne stole på det, vi spiser
  2. Vi vil have fair priser
  3. Bedre dyrevelfærd - Ja tak!
  4. Vi forventer, at alle varer er produceret og købt under ordentlige vilkår
  5. Gør det lettere for os, at træffe det gode valg
  6. Vi vil have flere danske varer
  7. Giv os mere, bedre og billigere økologi
  8. Giv små og nytænkende producenter og lokale leverandører adgang til hylderne
  9. Giv os mad, der smager af mere
  10. Gør det lettere for os, at vælge sundt
  11. Giv os inspiration og udfordringer
  12. Vi vil have bredere udvalg af ferske varer
  13. Vi vil have flere nemme kvalitetsløsninger
Prioriteringen blandt forbrugerne var klar: her var det agenda-punktet »Vi vil have fair priser«, der lå højest og punkterne med »mere, billigere og bedre økologi« og »små og nytænkende producenter og lokale leverandørers adgang til hylderne«, der lå lavest. Det var stik modsat, da eventens deltagere blev bedt om at prioritere. Her blev en fair pris prioriteret lavest og økologien samt de små, nytænkende og lokale producenter blev prioriteret højest. 
Der viser sig hermed et tydeligt spring mellem den danske madelite og forbrugerne. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...