mandag den 14. juli 2014

Kogebogsinspiration fra Asien og Mellemøsten

Min sommerferie er for alvor skudt i gang og jeg har dermed masser af tid til at fordybe mig i lækre kogebøger og lade mig inspirere til at lave nye retter.


Sidste sommer rejste min kæreste og jeg fem uger til Vietnam og jeg har derfor fundet Ahn Lês kogebog "LêLês gadekøkken" frem fra gemmerne. Herudover har jeg rejst i Israel af tre omgange og blandt andet boet i Kibbutz Ein Shemer i det centrale Israel i en måned. Her fik jeg for alvor øjnene op for det fantastiske mellemøstlige køkken, og jeg blev derfor vældig glad da jeg for nylig fik Yotam Ottolenghi og Sami Tamimis nye kogebog "Jerusalem" foræret.

Middag i et lille gadekøkken, i byen Can Tho, 
i det sydlige Vietnam. 

Frokost i Jerusalems gamle bydel.

JERUSALEM, Yotam Ottolenghi & Sami Tamimi

I "Jerusalem" får du et indblik i det traditionelle mellemøstlige køkken og moderne versioner af kendte klassikere, lokale specialiteter og nye retter inspireret af Jerusalems alsidighed. Kogebogen indeholder bl.a. opskrifter på hummus, madbrød, falafel, tabouleh, risotto og shawarma, men du finder også et hav af spændende, eksotiske salater, lam i mange versioner og desserter.
Det er sådan en bog man kan sætte sig ned og læse fra ende til anden, med smukt illustrerede fotos, både af den delikate og indbydende mad, samt stemninger fra hverdagslivet i det farverige Jerusalem.




Vennerne - den jødiske Ottolenghi og den palæstinensiske Tamimi - skriver med stor passion og kærlighed om deres fælles og alligevel separate barndom i deres begges hjemby - det spraglede, mangfoldige og internationale Jerusalem. Bogen er en rejse ind i byen og dens rige og varierede køkken, dens smage og dens dufte. 





Du kan læse om mine egne madoplevelser i Israel HER
LÊLÊS GADEKØKKEN, Anh Lê

Denne kogebog er ikke ny, 1. oplag udkom allerede i 2008, men det var først sidste sommer efter min rejse til Vietnam, at jeg fik øjnene op for den - og jeg blev bestemt positivt overrasket. Bogen er meget inspirerende og bedst af alt vækker det skønne minder fra vores rejse, hver gang jeg laver en af de lækre opskrifter fra bogen! - Goi cuon (friske frårsruller) og Pho bo (Vietnamesisk national oksekødssuppe) er især blandt favoritterne herhjemme.


Bogen er fyldt med lækre retter - bl.a. friske forårsruller, sprøde wontons, krydrede supper, salater, grill- og nudelretter, eksotiske desserter samt forfriskende cocktails og softdrinks.
Herudover rummer bogen Anh Lês familiehistorie samt fortællingen om  hvordan LêLê blev etableret. Anh’s mormor forlod sin utro mand og overklasselivet i Nordvietnam for at drage sydpå til Saigon, hvor hun åbnede et gadekøkken. 
Efter Vietnamkrigen bestemte Ahn's far sig for at flygte og 3. gang lykkedes det.
 Anh og hendes fire brødre åbnede i 2003 restauranten LêLê i København.




De fleste af opskrifterne kræver god tid og lidt forberedelse, men så er du til gengæld også sikret et smagsbomardement med masser af grønt. De fleste råvarer kan du efterhånden købe i større  supermarkeder eller hos én af københavns mange asiatiske grønthandlere.



Du kan læse meget mere om mine vietnamesiske madoplevelser HERHER og HER.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...