tirsdag den 28. januar 2014

Hvordan ser 200 kalorier ud?

Her er et lille videoklip, der giver et rigtig godt billede af hvor meget energi forskellige fødevarer indeholder og hvor meget eller lidt de fylder i maven. - Det skal ikke ses som en opfordring til, at begynde at tælle dit daglige kalorieindtag, men kun som en lille aha-oplevelse :)

fredag den 10. januar 2014

Bliver du vildledt i dit supermarked?

Kender du det, hvor man begynder at kigge på hvad der er i de fødevarer, der sælges i supermarkedet og dit supermarked så pludselig ser sådan her ud....??


Størstedelen af vores beslutninger om, hvad der skal puttes i indkøbskurven, tages først når vi er i supermarkedet og er i gang med at købe ind til aftenens middagsmåltid. Det er derfor ikke lige meget, hvilke produkter du møder lige inden du når kassen, om der står fedtfri på posen med lakridser eller om der er billeder af slanke kvinder på forsiden af din Kellogg's Special K.
Nedenfor har jeg opstillet nogle af de fælder vi oftest falder i når vi er ude at handle.

BILLEDER
Farvestrålende billeder på forsiden af emballagen af glade børn eller sunde danske malkekøer, er typisk det første vi lægger mærke til og det sælger!

TEKST
Små tekststykker, der fortæller om produktets oprindelse, hvordan det er produceret og hvad du får ud af at spise det har en afgørende faktor når vi tager et fødevarerelateret valg. Det gælder for eksempel tekster fra Arlas produktserie "Lærkevang", der eftersigende "bringer dig tættere på naturen" eller "Økologiske æg fra Niels & Grete", der skaber en relation til æggene gennem producentens navn. 

PROCENTSATSER
Procentsatser som "30 % mindre fedt" eller "75 % færre kalorier" skrevet på fødevareemballage har tendens til, at fange vores opmærksomhed.

TYDELIGGØRELSE AF HVAD, DER IKKE FINDES I VAREN
Dette kan eksempelvis være et specifikt produkt, der reklamerer for at det er "Fedtfrit", selvom der normalt aldrig er fedt i den pågældende fødevare.

PLACERING
Produktets placering (om det står højt eller lavt) på hylden i supermarkedet er afgørende for salget samt hvorhenne i butikken det er placeret.

STORE STØRRELSER
Store fyld-selv-slikposer får os ofte til at fylde mere i posen end planlagt. Det skyldes, at der skal mere til, før det syner af noget i posen.

MÆNGDERABATTER
Mængderabatter som "Tag fem styk - betal for fire" får os typisk til at købe flere produkter, end vi har behov for.

fredag den 6. december 2013

Har du også en hospice-hylde i dit køleskab?

Gemmer du også dine madrester, selvom du egentlig godt ved, at du kommer til at smide dem ud nogle dage senere? - Hvis ja, så er du bestemt ikke den eneste. Jeg har blandt andet en lille rest ovnbagte rodfrugter stående på min hospice-hylde i øjeblikket. Der har den stået i to dage nu og jeg er ret sikker på, at den kommer til at lide reste-døden. Det skyldes, at de fleste af os ikke kan få os selv til, at smide god og spiselig mad ud. Vi stiller det derfor ind på en hylde i køleskabet og siger til os selv, at det nok skal blive spist i løbet af de næste par dage. Efter en uges tid er maden så højst sandsynligt blevet dårlig, og vi ender med at smide den ud med  samvittigheden nogenlunde i orden. Vi gav jo trods alt madresten en chance og nu er det jo ikke spiseligt længere, så på en eller anden måde føles det knapt så slemt at smide den i skraldespanden. 
Denne vane viser, at madspild ikke er noget vi gør med vilje, men at det er noget som opstår som en afledt konsekvens af vores forbrugs- og spisevaner. 

Derudover er en af vores største udfordringer for at mindske madspild, at vi glemmer at rydde op i køleskabet og i fryseren. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der er udarbejdet i samarbejde med forbrugerorganisationen Stop Spild af Mad. Undersøgelsen viser, at 30 % af de adspurgte forbrugere ikke får fundet de ældste fødevarer frem fra køleskabet og brugt dem først. Samtidig svarer 74 % af forbrugerne at den typiske årsag til, at de er nødt til at smide mad ud er, at maden har overskredet holdbarhedsdatoen eller er blevet for gammel.

Jeg tror alligevel lige, at jeg vil genoverveje livstiden for mine bagte rodfrugter og ellers lave en grundig gennemgang af både køleskab og fryser. - Jeg håber, at jeg har inspireret Jer til at gøre det samme :)

mandag den 11. november 2013

New-in: KeepCup til min kaffe


Der fremstilles årligt 500 milliarder engangskrus i verden, det svarer til et gennemsnitligt forbrug af 75 engangskrus pr. person. Jeg har gennem min studietid gjort mit for at øge forbruget af engangskrus. - Her er papkrus den eneste mulighed, når jeg skal have mit daglige kaffefiks og på Coops hovedkontor, hvor jeg er i praktik i øjeblikket er den eneste mulighed flamingokrus. Samtidig køber jeg også en hel del to go-kaffe på caféer. Som stor tilhænger af økologi og bæredygtige løsninger er dette engangs-forbrug begyndt at gå mig på og jeg har derfor købt mig en vældig fin og super praktisk KeepCup.

KeepCup´en er en ‘bariasta godkendt’ genbrugelig kop  med låg. Den er miljøvenlig og bæredygtig og er skabt til to go-kaffe. Du slipper derfor for, at smide papkruset ud og undgår smagen af pap. (Og den er lavet af BPA-fri og giftfri plast.) Win-win!!

fredag den 8. november 2013

Grab´n´Cook


Grab’n’Cook er et nyt initiativ udviklet i samarbejde med Timm Vladimirs Køkken. Konceptet henvender sig til den, der gerne vil have mulighed for nemt og hurtigt at lave aftensmad fra bunden og få lidt ekstra inspiration til hverdagsmaden.

Idéen er, at alle råvarerne til et bestemt middagsmåltid er afmålt og pakket i en pose. Der er i retterne fokus på økologi, kvalitet og råvarerkendskab. Derudover fokuserer konceptet på øget dyrevelfærd og på at reducere det stigende madspild fra de danske køkkener.

Poserne kan købes på Nordre Frihavnsgade 22 og ved bagageudleveringen i Kastrup Lufthavn. Sidstnævnte er da virkelig et genialt sted, at implementere et koncept som dette. - Kommer du sent hjem fra en flyrejse, har du her muligheden for, at undgå fastfood-fælden eller at besøge pølsevognen ved bagagebåndene.


Du kan læse mere om konceptet HER.

søndag den 13. oktober 2013

Æblets dag


Jeg har idag være til Æblets dag på Aarstidernes gård i Humlebæk. Æblet er i sæson netop nu, så det blev fejret med et væld af danske æblesorter, æblesaft, æblesild, æblesennep, æblechutney, æblemost, æblecider, æbleketchup, æblepizza, æbletopping, æblesandwich, æblekage, æblesirup, æbletryk, æblemos og æblesjov.




Jeg håber, at I alle nyder godt af de lækre danske efterårsæbler! 

mandag den 7. oktober 2013

Sammen Mod Madspild


Fredag d. 4. oktober åbnede fødevareminister Karen Hækkerup Danmarks største event mod madspild: Sammen Mod Madspild - United Against Food Waste. 
Det skete under den internationale FUSIONS-paraply og med inspiration fra tilsvarende events i andre europæiske hovedstæder såsom "Feed the 5000". Den altid energiske og ukronede madspilds-dronning Selina Juul har fungeret som projektleder for arrangementet.

Sammen Mod Madspild var rettet mod de danske forbrugere og detailhandlen med et fælles mål om, at nedbringe den enorme mængde af god, spiselig mad, der hver dag bliver smidt ud i supermarkederne og i hjemmet. Derfor blev der dagen igennem lavet lækker mad af overskudsvarer, så de besøgende kunne smage, at mad der karakteriseres som madspild hverken behøver at være muggent eller uappetitligt, men i virkeligheden er perfekt egnet til at lave supper eller juice ud af.

Landbrug & Fødevarer serverede friskpresset juice af bl.a. stødte agurker og kålhoveder fra sidste års høst. Temaet i standen var: "Mad er til maven - Vi producerer ikke for at smide ud".

Fødevareminister Karen Hækkerup havde i sin åbningstale fokus på omfanget af madspild og gav gode råd til at mindske sit spild.

Irma delte ud, af deres seneste tiltag i kampen mod madspild: chips af overskudsrugbrød.

Forbrugerorganisationen Stop Spild Af Mad og Unilever Food Solutions lancerede i januar måned dette fine Doggy Bag initiativ. Poserne blev delt ud på Rådhuspladsen, så de besøgende kunne tage nogle af de mange smagsprøver med sig hjem.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...